Catosfera 2012. Optimisme digital per sortir de la crisi

El 10 de març de l’any 2000, l’índex borsari tecnològic Nasdaq tancava amb la xifra rècord de 5.046 punts. A partir de llavors viuria una constant, llarga i dramàtica caiguda arribant als 1.114 punts el 9 d’octubre de 2002. Els valors tecnolòpgics havien perdut un 78% del seu valor màxim en només dos anys i mig, amb el que seria conegut com la punxada de la bombolla de les puntcom. Però Internet i les empreses tecnològiques estaven molt lluny d’aturar-se.
La bombolla de les puntcom va assotar tot el món occidental, i aquí, a casa nostra, no en va ser pas una excepció. Malgrat la desfeta general, les lliçons apreses van ser moltes, i vam tornar altra vegada a la feina, amb la intenció de fer-ho millor. De no tornar-nos a equivocar.

Avui, una dècada després, Catalunya en general, i Barcelona amb la seva àrea metropolitana en concret, demostra que aquella crisi queda ja molt enrere. Alguns dels projectes més potents, destacats i atractius de l’estat, d’Europa i del món, han sorgit amb gent d’aquí i tenen la seva seu a casa nostra. Molts d’ells són en aquell barri de nom tan curiós anomenat 22@, que molts miraven incrèduls i desconfiats quan es va crear. Són projectes amb noms i cognoms, alguns d’ells, ja existents abans de la crisi, i alguns altres són posteriors. Però tots ells col·loquen Barcelona com la capital europea del comerç electrònic.

Ens referim al Grup Intercom (Softonic, eMagister, Infojobs, etc.), Grup Anuntis (FotoCasa, Coches.net, Laboris, etc.), Atrápalo, Let’s Bonus, Groupalia, Privalia, Vueling, Habitaclia, EyeOS, eDreams, Voyage-Prive, Offerum, Verkami, i un llarg etcètera d’altres projectes que configuren una forta columna vertebral en un dels sectors econòmics més emergents d’escala mundial. I nosaltres hi juguem a primera divisió.

És per tots aquests motius que, quan vam planificar la Catosfera 2012, vam voler centrar les jornades en un tema de tanta actualitat com és la crisi econòmica, i de com l’optimisme digital, és a dir, la inversió a Internet, podia ser una eina per ajudar-nos a sortir de la crisi. Volíem que alguns dels principals protagonistes d’aquesta revolució tecnològica ens expliquessin com s’ho van fer per iniciar el projecte, i com l’han dut fins a cotes tan altes. Així doncs, durant el cap de setmana del 28 i 29 de setembre, Granollers va esdevenir per cinquè any consecutiu la capital de la Internet catalana, ajuntant a empresaris, emprenedors, usuaris i tota mena de gent interessada amb Internet, que van poder tenir ocasió d’intercanviar idees, opinions i projectes.

L’èxit d’aquesta edició i el fort impacte mediàtic de les jornades, amb prop de 500 assistents a les diferents ponències, i més de 100 visualitzacions per streaming, fan pensar que l’edició de l’any que ve serà encara més multitudinària.

Certament, Catalunya no és Silicon Valley, però potser n’és una versió més mediterrània. Més nostrada. I a més, ha sabut trobar el seu lloc en aquest món tan global i competitiu.


Article publicat al blog de l'ESCACC el passat 10 d'octubre de 2012
Categories:
Participo en aquests projectes:
TirabolCatosferaRacó CatalàViasonaBlog.catLa MiraXadicatotSumaSocial.catJornal.catReeixidaFundació .CAT