Sobre el micromecenatge (1)

El micromecenatge (de l'anglès, crowdfunding) descriu la cooperació, atenció i confiança col·lectiva de persones que treballen conjuntament i inverteixen diners en altres recursos junts, normalment per Internet, per donar suport als esforços iniciats per altra gent o organitzacions. El finançament en massa es du a terme amb diversos objectius, des d'ajuda humanitària, periodisme ciutadà, artistes que busquen suport dels seus admiradors, campanyes electorals o recursos per una start-up.

El micromecenatge està més de moda que mai, però de fet, és una manera de treballar que ve de molt enrere. Per posar un exemple ben gràfic, podria parlar de la famosa Estàtua de la Llibertat, que va ser un regal de França als Estats Units pel 100 aniversari de la seva independència (1876). Però de fet, una bona part del cost havia d'anar a càrrec del govern americà. Davant la passivitat del govern i el pas dels anys, el periodista Josep Pulitzer (qui dóna nom al Premi Pulitzer) va iniciar una campanya de recollida de donatius econòmics entre la població a través del diari New York World. El que va passar després ja és història... Deu anys més tard del previst, el 1886, es va inaugurar el que es convertiria en una de les principals icones dels Estats Units.

Però no us penseu que això només passava als països anglosaxons. A casa nostra en tenim un exemple molt nostrat, que també va seguir aquesta via. Es tracta del Monument a Mossèn Jacint Verdaguer (a la cruïlla entre l'Avinguda Diagonal i el Passeig Sant Joan de Barcelona), que es va construir entre els anys 1914 i 1924, també a partir de subscripció popular. No cal dir que en aquell cas, també va ser un èxit.

Així doncs, on es troba el punt d'inflexió entre l'abans i l'ara? Doncs segurament amb el grup de rock britànic Marillion. I perquè? Doncs perquè va ser el primer en fer servir aquesta subscripció popular a través d'Internet. Concretament va ser un nutrit grup de fans residents als Estats Units volia que aquesta banda anessin allà a fer un concert. El grup en tenia moltes ganes, però no tenia els diners per una empresa tan arriscada. D'aquesta manera, un grup de fans va muntar una pàgina web per recollir aportacions i pagar-los els vols. Això passava l'any 1997, i el web va recollir 60.000 dòlars, que van servir perquè la banda acabés realitzant, no un concert, sinó tota una gira sencera.

En aquest moment, Internet havia intervingut per primera vegada, i no seria la darrera. El micromecenatge, tal i com el coneixem avui, s'havia posat en marxa!
Categories:
Participo en aquests projectes:
TirabolCatosferaRacó CatalàViasonaBlog.catLa MiraXadicatotSumaSocial.catJornal.catReeixidaFundació .CAT