Sobre la Catosfera

Com a granollerí que sóc, des de que vaig néixer, he participat i participo del teixit cultural i associatiu de la ciutat. He organitzat i organitzo tota mena d'actes sense cap afany de lucre, tot i que no és així com em guanyo la vida, sinó fent de consultor d'Internet. D'altra banda, a Granollers fa anys que se celebren jornades tecnològiques. Hi ha hagut moviments cap a totes bandes, passant per la Setmana Tecnològica de Granollers (2005-2008), Ciutat Digital (2009-2011), Catosfera (2012-2013) i enguany, el nom que s'ha triat és Digital Granollers (2014).

Cap a l'any 2010, en una conversa amb responsables de l'Ajuntament de Granollers se'm va demanar de muntar unes jornades a la ciutat dedicades a la Internet catalana, després que l'anterior organitzador, l'empresari Marc Vidal, finalitzés la relació amb l'Ajuntament per manca d'acord econòmic. Però com que, segons m'explicaven, la situació econòmica de l'Ajuntament de Granollers passava per moments difícils, el 2011 vaig acceptar l'encàrrec amb una reducció del 50-60% del pressupost dels 3 anys anteriors. Per compensar aquest desajustament s'hauria de fer amb un model de coproducció, motiu pel qual es va introduir la figura del patrocinador, que a través de les nostres gestions com a empresa, ajudarien a acabar de pagar l'organització. Posteriorment, el 2012, encara hi vam afegir imatge corporativa, dominis, usuaris de xarxes socials, etc. amb la idea de consolidar una marca de ciutat. De fet, tot i mantenir el pressupost quasi sense canvis, l'evolució produïda al llarg d'aquests 3 anys és més que notable i evident.

Però així com Vic és coneguda per la música, Sitges ho és pel cinema, i Tàrrega ho és pel teatre, l'aposta de Granollers per Internet és només de cara l'aparador. Més enllà del cap de setmana de les jornades dedicades a Internet, no hi ha projecte de ciutat, com sí que hi ha a Vic, Sitges o Tàrrega, que s'han dotat d'infraestructures per reforçar la seva aposta de ciutat. I aquesta manca de projecte i implicació és el motiu real pel qual vaig decidir de no continuar a Granollers. Que m'entristeix enormement, com a granollerí que sóc, però més m'entristeix encara veure com s'ha desmantellat l'oferta formativa tecnològica que oferia el Centre Tecnològic i Universitari de Granollers (CTUG), així com l'enorme manca d'empreses tecnològiques destacades a la ciutat (que sí que hi ha en ciutats similars a Granollers), per no parlar de la quasi nul·la implicació dels ens locals en l'aposta per la marca Internet. Perquè al final de tot, el resultat és que la ciutat no acaba apostant quasi mai de manera clara i definida, i això ens transforma en una ciutat, cada vegada més gris.

Vull acabar amb un apunt. Si feu una cerca per veure quants dels polítics que hi ha actualment a l'Ajuntament disposen de blog, Facebook o Twitter, veureu quina és l'aposta, almenys personal, que es fa per Internet. Ja us ho dic jo: és molt baixa. Evidentment, d'aquí pocs mesos, quan s'iniciï el període electoral per a les municipals, això canviarà... fins que s'hagin celebrat les eleccions. Llavors, altra vegada tornarem a la realitat. Com a bona ciutat de botiguers que som, sempre de cara a l'aparador.


Article publicat a El 9 Nou el 12 de setembre de 2014
Categories:
Participo en aquests projectes:
TirabolCatosferaRacó CatalàViasonaBlog.catLa MiraXadicatotSumaSocial.catJornal.catReeixidaFundació .CAT